Sunday, December 16, 2012

WEEKLY INSPIRATION: REd - I love you & I love your family! השראה שבועית


For those of you who have been following me on Pinterest it's probably no secret I love red. But lately I love it even more, and I admit- I experience intense pleasure as my eyes stumble across these juicy combinations. 



זה לא סוד שאני אוהבת אדום, ומי שעוקב אחרי בפינטרסט, בטח שם לכך לב:). אך לאחרונה קרה משהו, התחלתי לאהב אותו אף יותר, ואני מודה שכשעיני נתקלות באחד מהשילובים העסיסיים הללו, אני חווה ממש עונג צרוף.

darling Emma Stone on the right
It seems unconnected but it is.
As a child I used to be pretty conservative about food, and for some reason, scared of trying new tastes. I remember tasting avocado for the first time during my early 20's, and that moment having something opening up in me. Slowly as I grew older I started appreciating good cuisine, fell in love with cooking (and eating -yes ;), and today I love trying new things and letting the world influence me. I think that somehow - becoming open to colors is sort of a similar process.
A few weeks ago my husband and I visited India. It was a first time for him and a second for me (the first being long ago). Both of us were overwhelmed and then could not get enough of the tastes and the vivid colors of this incredibly rich culture. All women, no matter how old, were dressed in bold colored Saris and Punjabi suits, and were total delight for the eyes. I think perhaps due to this richness and it's lively energy, that India has an incredible ability to cure people's seasonal depressions.
Dior's New Look in the 50's had the same color intensity  He used bright monochromes and lots of rich material to cure the world's post World war 2 depression. I am not saying the world is down (or perhaps I am?) but look, the colors are back! 


זה נראה לא קשור אבל זה כן- בתור ילדה, היה לי טעם שמרני למדי בכל הקשור לניסיון של מאכלים חדשים. אני זוכרת שניסיתי אבוקדו לראשונה בשנות העשרים המוקדמות שלי, ונדמה לי שהחוויה הזו פתחה משהו בתוכי. ככל שהתבגרתי, התחלתי להעריך יותר מטבח איכותי, התאהבתי בבישול (ואכילה, כן, כן:)) והיום אני מאוד אוהבת לנסות דברים חדשים ו-לתת לעולם להשפיע עלי, סו טו ספיק. נדמה לי שפתיחות לצבעים ולשילובי צבעים מרעננים - היא תהליך דומה.
 לפני כמה שבועות ביקרנו אני ובעלי (אמרתי בעלי ובחיי שאני עדיין פנימיסטית) בהודו. זו היתה הפעם הראשונה עבורו ושניה עבורי (הראשונה היתה ארוכה והתרחשה לפני יותר מעשור..אלוהים.) בכל מקרה שנינו נפעמנו ולא יכולנו להשביע את תאבוננו לנוכח כל הריחות, הטעמים והצבעים בהם התרבות הזו כה עשירה. כל הנשים, לא משנה גילן, לבשו סרים וחליפות פנג'בי בצבעים בוהקים וחיים, והיו פשוט תענוג לעיניים. התיאוריה שלי שאולי בזכות העושר הזה והאנריה החיה שלה, שלהודו יש יכולת לרפא את כל הדיכאונות העונתיים שלנו.
גם הניו לוק של דיור, בסוף שנות ה40 של המאה הקודמת אופיין בעושר ואומץ צבעוני. הוא השתמש במונוכרומים מבריקים (אני מנסה לתרגם כאן מ vivid & bright), ובשפע של בד עשיר על מנת לרפא את העולם אחרי מלחמת העולם השניה. אני לא אומרת שהעולם בדיכאון (או שאולי אני כן?) אבל, תראו- הצבעים חזרו.. :)
Dior, 2012 to the right
Just a few years ago, when I started researching and learning about the design period that interested me, I went to the fabric market again and again, searching for vivid monochrome cottons I wanted to use for blouses and pants, and I could not find any. It only took a year or two and they are finally on the shelves here. This winter I have even spotted some bright and happy wools in a few shops, although not as much as I saw in Toronto or Paris. I am really grateful that I got a chance to travel this year and not depend on our local import industry. I brought back some amazing natural fabrics (in my favorite shades), some of which I already used and I will tell you about it in my next posts.


רק לפני כמה שנים, כשרק התחלתי לחקור לתוך התקופה העיצובית שעניינה אותי, סרקתי לשווא את נחלת בינימין עבור כותנות מונוכרמונית בצבעים אחידים וחיים (זו היתה תקופה של האופנה הפרחונית). זה רק לקח שנה- שנתיים והם על המדפים שלנו. השנה לשמחתי אפילו ראיתי כמה סוגי צמר שמתקרבים לצבעי העונה, אך זה כמובן לא דומה לעושר שיש לחנויות בדים בחו"ל להציע. למזלי יצא לי לנסוע קצת השנה והבאתי לי סטוק קטן של בדים טבעים, בגוונים שאני כ"כ אוהבת, (חלקם כבר נתפרו) ואני אספר עליהם בפוסטים הבאים.
Marc Cain, 2012
If you have opened one of the latest Vogue issues, you must have seen these Marc Cain adds. I love this purple-wine-burgundy combination with red. It makes me happy just looking at it. 


מי שפתחה ווג בחודשים האחרונים בוודאי נתקלה במודעות האלה של מרק קיין. הימנית באופן מיוחד שבתה את חושיי. איזה כיף זה לשלב בין אדום לסגול, לבורדו, דובדבן, או ורוד ולא להראות כמו קליפ בשנות ה80? הגזרות הקלסיות מחזירות את המתבונן לשנות ה50 וה60 האופטימיות. 


Here are a couple more combos I stumbled across on Pinterest, unfortunately without a formal source. See how even in home decorating these colors rule? 

עוד כמה שילובים שנתקלתי בהם בפינטרטסט (לצערי ללא מקור ברור). אפילו בעיצוב בית מדובר בזיוג טוב.


I know there has been a lot of suffering these past couple of days. I feel very sad for the families in Connecticut  and just want to send them a ray of light and love. I hope the good and the kind parts of humanity will eventually surpass the loss and the pain. 


I wish us all more warm and happy colors, such as this pallet, for the winter. This is a family of red and oranges, and they can ALL be mixed. Don't you just want to dive into this square? 



אני רוצה לאחל לנו יותר צבעים חמים ומשמחים בחורף הזה, קצת כמו הפלטה הזו. זו משפחת האדומים והכתומים, וכולה ניתנת לשילובים.. האם זה לא עושה חשק פשוט לקפוץ פנימה, לתוך הריבועים החמודים האלה ?


Have a cozy and good evening. Hug your loved ones, tell them you cherish them a lot. 

שיהיה לכולם ערב נעים וחמים. חבקו את מי שאתם אוהבים, תגידו להם כמה הם חשובים. 

Till soon,
Milena




4 comments:

  1. Replies
    1. תודה דנית:) ברוכה הבאה לפינה הקטנה שלי.

      Delete
  2. wow, I love your blog. I feel so inspired by this post, especially those Dior outfits. WOW!
    :D

    http://meggymoo0.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you Meg, and Welcome! I took a look at your blog and you are adorable. Lovely outfits and so beautiful!

      Delete

תודה לכל המגיבים :) I love reading your comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...